L. M. Montgomery -lukuhaasteen kooste

Matkalla Mikä-Mikä-Maahan -blogissa alkoi viime vuonna L. M. Montgomeryyn ja hänen tuotantoonsa keskittyvä lukuhaaste, joka päättyy nyt marraskuun lopussa. Luin haasteeseen lopulta vain kolme kirjaa, vaikka alunperin tarkoitukseni oli osallistua hieman isommalla kirjapinolla. Lukufiilikset jokaisesta luetusta kirjasta olivat silti tosi hyvät, joten tästä haasteesta jäi hyvät muistot. 😊


Luin haasteeseseen seuraavat kirjat:

Runotyttö maineen polulla
Runotyttö etsii tähteään
Satu Koskimies, Vilja-Tuulia Huotarinen: Emilia Kent - Runotytön tarina jatkuu

Runotytöt ovat minulle äärimmäisen nostalgisia nuortenkirjoja, ja oli ihanaa lukea ne pitkän tauon jälkeen uudelleen. Satu Koskimiehen ja Vilja-Tuulia Huotarisen jatko-osa Emilian tarinaan epäilytti minua pitkään juuri sen vuoksi, että ne alkuperäiset Runotytöt ovat minulle oikeastaan kaikkein raikkaimpia nuoruusaikojeni kirjoja. Siihen rinnalle on vaikeaa ujuttaa onnistunutta jatko-osaa, arvelin ennakkoluuloisesti. Emilia Kent osoittautui kuitenkin kohtuullisen hyväksi kirjaksi ja olen tyytyväinen, että sekin tuli viimein luettua, oikeastaan silkasta uteliaisuudesta. Ilman tätä haastetta en kenties olisi tarttunut kirjaan laisinkaan.

Montgomeryn Runotyttöjen ja Anna-kirjojen ulkopuolelle jäävä tuotanto jäi minulla kokonaan katsastamatta, vaikka alunperin ajatukseni oli lukea ainakin yksi kirja myös tältä osastolta.

Kiitokset mukavasta haasteesta!

Kommentit