Kenzo Kitakata: Tokion tuhkaa

Kenzo Kitakatan Tokion tuhkaa (Karisto, 2006) on kustantajan esittelyn mukaan rikosromaani. Samaisella sivulla kerrotaan, että Kitakata on Japanin suosituimpia ja arvostetuimpia rikoskirjailijoita, ja Tokion tuhkaa edustaa hänen kirjoitustyylinsä huipputaidonnäytettä. Minulla oli vaikeuksia sijoittaa tätä kirjaa rikosromaanin tai  vaikkapa dekkarin genreen. Tokion tuhkassa ei tapahdu rikosta, jonka tekijä halutaan löytää. Tokion tuhkassa tehdään rikoksia, mutta niiden tekijä on selvillä koko ajan. Syyllinen on kirjan päähenkilö, Yakuza-yhteisöön kuuluva Tanaka. Tanaka taistelee ja juonittelee parantaakseen asemaansa Yakuzan hierarkiassa. Tokion tuhkaa on kertomus siitä, mihin kaikkeen yksilö on valmis saavuttaakseen haluamansa aseman jossain yhteisössä.

Kitakatan tyyli on erittäin pelkistetty. Dialogia on kirjassa paljon, asioiden tai ihmisten kuvauksia hyvin vähän. Tanakan puhelinkeskusteluista on usein kerrottu vain Tanakan osuus, loput saa lukija päätellä Tanakan vuorosanoista. Tällaisen tekstin lukeminen oli paikoin aika raskasta. Ilmeisesti olen antanut itseni tottua runsaampaan ilmaisuun, jossa lauseiden ympärillä on hieman enemmän pureskeltavaa.

"'Tanaka täällä. Kävin jokin aika sitten puhumassa Club Lisan laskusta.'
'Aah, Tanaka-san.'
'Satuin törmäämään äsken Club Lisan  Mama-saniin. Hän kertoi, että halusitte puhua kanssani.'
'Minä maksan. Neljä miljoonaa. Eihän minulla ole vaihtoehtojakaan. Minä maksan.'
'Anteeksi?'
' Tiedättehän, sen Emin laskun. Siitähän me puhuimme. Tämä saattaa olla pelkkää rahan haaskausta, mutta en minä voi muutakaan.'
'Onko tämä joku kehno vitsi? En minä hoida enää koko asiaa. Minähän kerroin viimeksi tavatessamme, että kyse oli tarjouksesta, joka ei toistu.'" (s. 154)

Yakuza-aiheeseen ei mennä kirjassa kovin syvälle, paljastavan yksityiskohtaista tietoannosta on turha odottaa Tokion tuhkalta. Tanakan toimien kautta toki välittyy tietynlainen Yakuza-kuva, mutta 'faktaa fiktion seassa' tyylistä otetta kirjassa ei ole käytetty. Tokion tuhkaa oli paikoin raaka, mutta Tanakan ronskit otteet rikollismaailmassa sivuutetaan yhtä vähäeleisellä tyylillä kuin muutkin kirjan tapahtumat.

Tokion tuhkaa erottuu kirjojen harmaasta massasta, mutta ei silti noussut suureksi lukuelämykseksi.

Muualla verkossa: Kirja-arvio Jäljen ääni -blogissa. Hesarin kirja-arvostelu.


Kirjan tietoja:
Kenzo Kitakata: Bo no kanashimi (1990)
Suomennos J. Pekka Mäkelä
Karisto, 2006
205 sivua

Mistä kirja minulle? Löytyi omasta kirjahyllystä. Mieheni tekemä heräteostos.

Kommentit

  1. Tämä kirja on ollut mulla joskus lainassa, mutta en ehtinyt sitä silloin lukemaan. Ehkä joskus vielä nappaan luettavaksi, kiinnostaa vähän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta tämä vaikutti niin eksoottiselta kirjalta, että hämmästyin kun löysin edes yhden bloggauksen tästä. Hyvä, että tätä on joku lainannutkin. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Blogini lukija, kiitokset kommentistasi.