Heli Slunga: Jumala ei soita enää tänne

Heli Slungan Jumala ei soita enää tänne (Minerva, 2008) -runokirjan piti olla minulle 'pakollinen suoritus' matkalla kohti täytettyä Kirjapassia. Runoja en ole lukenut vuosiin, eivätkä ne koskaan ole minua suuremmin kiehtoneet. Yllätykseni olikin suuri, kun Slungan runot tarjosivat minulle Kirjapassin tähän asti parhaimman lukuelämyksen. Runot ovat rouheankarheasti kiinni maassa ja arjessa, nyt ei haaveilla eikä maalata taivaanrantaa herkillä väreillä. Ja miten Slunga onnistuukaan muutamalla rivillä välittämään lukijalle hetken tarinasta, jolla on kokonainen menneisyys takanaan. Taidokasta, taidokasta. Slunga saavuttikin runoillaan toisen sijan vuoden 2007 J.H. Erkon runokilpailussa. Heli Slunga on myös Oulun vuoden taiteilija 2013. Hyvä Oulu ja hyvä Heli, nappivalinta!

Minä en sitä halunnut
vaikka niin yritettiin väittää
sanottiin minun olevan pikku psykopaatti
tai skitso narttu

ja he antoivat minulle ruiskeen
sitoivat sänkyyn kiinni

yrittivät väittää että olen hullu ja kuvittelen harjoja
kun tiesin heidän joka yö tulevan
vievän viattomuuteni pala palalta

Runoissa eletään valomerkin jälkeistä aikaa, rosoa lapsuutta, nuoruutta ja parisuhdetta, palaillaan Kanarian-lomalta, ollaan synnytyssalissa. Aiheita, joita en uskonut löytäväni runoista. Jumala ei soita enää tänne -kokoelmaa suosittelen todella lämpimästi niillekin lukijoille, jotka tavallisesti vieroksuvat runoja. Elämänmakua voi löytää myös runoista, siitä Slungan runot ovat oivallinen esimerkki.

Iloinen hymynaama Slungan runoille!

Muualla verkossa: Slungan runoja on luettu mm. blogeissa Villasukka kirjahyllyssä ja Kiiltomato. . Runoilijan omat kotisivut. Arvostelu Jänkä-lehdessä.

Kirjan tietoja:
Heli Slunga: Jumala ei soita enää tänne
Minerva, 2008
95 sivua

Mistä kirja minulle? Kirjaston kirja

Kommentit

  1. Olen lukenut Heli Slungalta "Orjan kirjan" ja se oli pökerryttävän upea lukuelämys.

    VastaaPoista
  2. Minuakin alkoi Slungan muu tuotanto kiinnostaa, tämä nyt lukemani oli niin hyvä. Orjan kirja ja Varjomadonna ovat lukulistallani, niin uskomattomalta kuin se itsestä tuntuukin. :)

    VastaaPoista
  3. Minäkään en juuri lue runoja, mutta onneksi on kirjablogit joista saa loistavia lukuvinkkejä myös lukumukavuusalueen ulkopuolelle :) Slungan runot ovat uskomattoman vahvoja, rouheita ja tunnepitoisia, aion ehdottomasti lukea häntä lisää!

    Kiva, että kirja yllätti positiivisesti :)

    VastaaPoista
  4. Mukavuusalueen ulkopuolelle kannattaa tosiaan tehdä liikkuja, se tuli taas kerran todistettua. :) Hyvä, että joku sinne aina joskus sysää, itse tuskin olisin näihin runoihin oma-aloitteisesti tarttunut... liikaa ennakkoluuloja runoja kohtaan. Mutta näinhän ne pikkuhiljaa karisee. :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Blogini lukija, kiitokset kommentistasi.