Helsingin Kirjamessut 2023: kirjaostot ja -vinkit

Viime viikonloppuna kirjamessuiltiin Helsingissä. Minulla on ollut niin tiivis työviikko, että tämä viimeinen messupostaus tulee hitusen jälkijunassa. Olin tänä vuonna messuilla joka päivä (!), vaikkakin perjantain käyntini jäi vain lyhyeksi piipahdukseksi. Messuilin silti aivan oman jaksamisen mukaan eikä homma mennyt suorittamisen puolelle. Torstaina ja perjantaina olin enimmäkseen itsekseni messuilla, lauantai vierähti siskon kanssa ja sunnuntaina kiertelin messuja ystävän kanssa. Suurin osa minua eniten kiinnostaneista keskusteluista osui torstaille, joten viikonloppuna oli helppo mennä sen mukaan, mikä "vieraitani" eniten kiinnosti. Tulipa sitten kuunneltua sellaisia keskusteluja, jotka muutoin olisin todennäköisesti jättänyt väliin. 

Messuilta tarttui mukaan runsaasti lukuvinkkejä, ja tein myös jonkin verran kirjaostoksia:

...uutuuskirjoja:  

Erika Vikin Luonasi ikuisesti (Atena 2023) on kiinnostanut minua jo pitkään, ja nyt inspiroiduin Vikin messuhaastattelusta siinä määrin, että ostin "rokkidekkarin" omakseni. 

Mauri Kunnuksen Nyrok City (Otava 2023) oli minulle ilonen yllätyslöytö. Olen heikosti perillä uutuuksista, ja tämän sarjakuvakokoelman ilmestyminen on mennyt minulta täysin ohi. Kokoelmassa on Kunnaksen Nyrok City -sarjakuvia, jotka ovat alunperin ilmestyneet mm. Suosikissa vuosina 1975-86. 

Sarjakuvapuolelta lähti mukaan myös BD-sarjan Yoko Tsuno -albumi Vulcanuksen ahjo (StoryHouse 2023). Olen innostunut Yoko Tsunosta enemmän vasta aivan viime aikoina, ja olen muutamia vastaan tulleita albumeja ostellut kotiin. Ostin myös hieman vanhemman Yoko Tsuno -julkaisun Tuulen tytär.

.. alelöytöjä!

WSOY:n vitosen pöydästä löysin jo torstaina kovakantisen painoksen Salman Rushdien Keskiyön lapsista. Olen lukenut sen äidin kirjahyllystä teinityttönä, ja nyt voin heittää oman huonokuntoisen pokkaripainokseni pois. 

Viitosen kirjoja olivat myös Hilary Mantenin muistelmateos Vain varjo häilyväinen (Teos, 2015) ja Quynh Tranin esikoisromaani Varjo ja viileys (Teos & Förlaget 2022).  

Eniten silti ilahduin (ja myös järkytyin - tämähän on oikeastaan uutuuskirja vielä, mutta se kirjan elinkaari 😞), kun löysin kympillä Yuval Noah Hararin Sapiens-sarjakuvaversioinnin toisen osan Sivilisaation peruskivet (Bazar 2022). Upeaa sarjakuvaa!

Kuuntelemani kirjakeskustelut innostivat myös tekemään kirjastovarauksia. Mm. näitä löytyy lähiaikojen lukupinostani, kunhan varausjonot etenevät 😊:

* Annie Ernaux - Tapaus-lyhytromaanin jo ehdin lukemaan, Vuodet odottelee lukulaitteessa ja Isästä, äidistä on kirjastovarauksessa

* Maggie Nelson - Argnonautit-romaanin kävin hakemassa kirjastosta viikolla, erittäin suurella mielenkiinnolla odottelen miten tämän hittikirja kolahtaa

* Erika Vikin Olivia Online -nuortenkirja

* Vehka Kurjenmiekan Kellopelisydän-romaani

* Paolo Giordanon Tasmania-romaani. Mahtaako olla yhtä hyvä kuin Alkulukujen yksinäisyys, johon ihastuin vuosia sitten?

* Ulla Donnerin Luonnollinen näytelmä -sarjakuvaromaani

 

*** 

Oli kiva olla messuilla - kiitos vielä Helsingin Kirjamessujen organisaatiolle messulipusta! 💕 Kiitos kirjabloggaajakollegoille seurasta, on aina mukava tavata 💕! Ensi vuoteen 💖.


Kommentit