Naisten aakkoset: V

Naisten aakkoset -haaste palailee pieneltä tauolta (edellinen kirjain - U - on julkaistu marraskuun alussa!). Haaste on saanut alkunsa Tarukirjan Margitin blogista, ja jos joku innostuu tässä vaiheessa haasteen ideasta, mukaan voi hypätä kun siltä tuntuu. Haasteessa ei ole mitään aikarajaa, ja sen vuoksi tämä on ollut minullekin erittäin leppoisa ja omaan tahtiinsa (ha!) etenevä haaste. Minun V-kirjaimeni on täysin kotimainen:

Kuka on suosikkikirjailijasi?

Seita Vuorela ja hänen maagista realismia edustavat nuortenkirjansa ovat olleet minulle todellinen blogiajan löytö. Linkkasin tähän kesän juttuni Karikosta, jota luin viime kesänä. Karikko on hieno, koskettava kirja, jolle toivoisin uusia lukijoita. R.I.P. Seita.

Muutakin kulttuuria on olemassa kuin kirjallisuutta. Kuka nainen joltakin muulta kulttuurin alalta on suosikkejasi?

Mm. Sika-sarjakuvaa piirtänyt Julia Vuori on suosikkejani kuvittajien saralla. Omasta kotihyllystäni löytyy Vuoren kuvittama kirja Leonardo - Oikealta vasemmalle (Teos, 2014, teksti Maratta Levanto). Sen sivuilla saa toki ihailla myös suuren yleisneron kynän tuotoksia, mutta Vuoren piirrokset sopivat niiden rinnalle oikein hyvin. Vuoren piirroksissa minua viehättävät vekkulit pienet hahmot, huumori ja pehmeä värimaailma. Leanardo-kirjan sivuilta voi mm. bongailla hupaisan robotin.

Kaksi vaihtoehtoista kysymystä (voit tietysti vastata molempiin, jos haluat): a) Kehen kulttuurin edustajaan haluaisit tutustua paremmin? b) Kenet suursuosikkisi haluaisit nostaa esille? Tässä myös muut alueet kuin kulttuuri käyvät.

Kotimaiseen fantasiakirjallisuuteen pongahti viime vuonna uusi nimi: Erika Vik. Hän sanoi nimekseen Aleia oli minulle suuri elämys, ja olen ostanut Kaksoisauringot-sarjan jatko-osan itselleni. Lukupuuhiin en ole vielä ennättänyt, mutta talviloma häämöttää jo edessä ja silloin aion hemmotella itseäni Seleesian näkijällä! Vikiltä ilmestyy parhaillaan Me Naiset -lehdessä jatkis, ja vaikka tämä kirjallisuuden laji jää yleensä minulla paitsioon, olen vakavissani miettinyt, että pitäisi joku viikonloppu istahtaa kirjaston lukusaliin ja lukea sarjan osat.


Aikaisemmat aakkosjuttuni:

A-kirjain
B-kirjain
E-kirjain
F-kirjain
G-kirjain
H-kirjain
I-kirjain
J-kirjain
L-kirjain
M-kirjain
N-kirjain
O-kirjain
P-kirjain
Q - ei blogijuttua!
R-kirjain
S-kirjain
T-kirjain
U-kirjain 

Kommentit

  1. Mielenkiintoisia valintoja. Tunnen kaikki nimeltä, mutta vain nimeltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli minulle aika helppo kirjain. Ja oli kivaa, kun kerrankin kaikki nimet löytyivät kotimaisten naisten joukosta. :)

      Poista
  2. Vuorela ja Vik ovat blogeista tuttuja nimiä, mutta kumpaakaan en ole lukenut. Minulla on V vuorossa seuraavana kirjaimena, mutta en ole vielä valinnut kirjaimen naisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuorelaa suosittelen, hänen kirjansa sopivat mielestäni aikuisenkin lukupinoon. Minulla on jo W:kin mietittynä, ja toivottavasti saan sen blogiin asti jo kenties ensi viikolla. :)

      Poista
  3. Mulla Seleesian näkijä oottaa hyllyssä, että tarttuisin siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen suunnitellut, että luen Seleesian näkijän ensi viikonloppuna. On sopivasti vähän enemmän lukuaikaa. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Blogini lukija, kiitokset kommentistasi.