Naisten aakkoset: (Q) R

Kirjabloggaajien naistenviikkooni kuuluu totta kai Tarukirjan Margitin aloittama Naisten aakkoset -haaste, ja nyt ollaan kirjaimessa R. Kävi nimittäin niin, etten keksinyt Q-kirjaimeen luontevasti yhtään ainutta nimeä, joten päätin hypätä sen yli ja siirtyä sulavasti R:n pariin. Kirjaimesta uhkasi muodostua vaikea, sillä olen käyttänyt muutamat itsestään selvät R-nimet jo aikaisempiin kirjaimiin (ks. G-kirjain, L-kirjain, P-kirjain), ja suosikkikirjailijan nimeäminen tuntui alkuun tuskaisen hankalalta hommalta. Vanhoja bloggauksia selaamalla ensimmäiseen kysymykseen löytyi sentään yksi sopiva nimi.

Kuka on suosikkikirjailijasi?

Terhi Rannelan kirjat olen löytänyt blogiaikana, ja tamperelainen kirjailija on tullut minulle tutuksi yhden aikuisten ja yhden nuorten kirjan myötä. Frau oli hieno, aiheeltaan vähän yllättäväkin historiallinen kirja ja Jäämeri, jäähyväiset ja minä taas riemastuttava nuortenkirja. Rannela on jäänyt mieleeni hyvänä kotimaisena nimenä, jonka tuotantoa luen jatkossa mielelläni lisää.


Muutakin kulttuuria on olemassa kuin kirjallisuutta. Kuka nainen joltakin muulta kulttuurin alalta on suosikkejasi?

Christina Rene Hendricks on minulle tuttu loistavasta, mainosmaailmaan sijoittuvasta Mad Men -sarjasta, jossa hän näytteli toimiston kuningatarta, Joan Hollowaytä. Hendricks on osassaan tyrmäävä, sekä uhkean ulkonäkönsä ansiosta että näyttelijäntaitojensa vuoksi. Upea sarja kestää uusintakatseluita!

Kuvalähde: IMDb http://www.imdb.com/name/nm0376716/mediaindex?ref_=nm_phs_md_sm

Kaksi vaihtoehtoista kysymystä (voit tietysti vastata molempiin, jos haluat): a) Kehen kulttuurin edustajaan haluaisit tutustua paremmin? b) Kenet suursuosikkisi haluaisit nostaa esille? Tässä myös muut alueet kuin kulttuuri käyvät.

Itävaltalainen Romy Schneider näytteli aikoinaan Sissi-elokuvissa, ja ihastuin elokuvien pukuloistoon ja kuninkaalliseen romantiikkaan aivan täysillä joskus nuoruudessani. Silloin minulle ei tainnut aueta Sissin tarinan surullisempi osuus, ja keskityin vain ihailemaan Schneiderin näyttelijäntyötä ja loisteliasta kuninkaallista elämäntyyliä.

***

Aikaisemmat aakkosjuttuni:

A-kirjain
B-kirjain
E-kirjain
F-kirjain
G-kirjain
H-kirjain
I-kirjain
J-kirjain

Kommentit

  1. Minäkin löysin Rannelan blogien kautta. Luin Punaisten kyynelten talon ja olin ihan myyty. Rannelan Fraun ostin omakseni Akateemisen alesta viime viikolla. Sen lukemisen säästänen kotimatkalle, sillä nyt luen kirjaston kirjoja, minkä ehdin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punaisten kyynelten taloa en ole lukenut, mutta kirja kyllä kiinnostaa. Minä en olekaan ehtinyt koluamaan alemyyntejä... olisi kiva mennä penkomaan koreja. Just aloittelen tässä loman toista osuutta, ja kirja-ale olisi sopivaa lomapuuhaa. :)

      Poista
  2. Q oli todella vaikea kirjain. Selvisin siitä melkoisella netin käytöllä. Rannelan kirjoja en ole lukenut, vaikka häntä on kehuttu kovasti blogeissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rannelaan kannattaa tutustua. Frau esimerkiksi saattaisi osua sinun kirjamakuusi.

      Poista
  3. Punaisten kyynelten talo on hurja tarina, suosittelen. Rytisalon Lempi yllätti minut täysin vahvoilla naisillaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lempi on minulla vielä lukematta, mutta lukulistalla. 😊

      Poista
  4. Ah Sissi. Minä vasta mietin tuota R-kirjainta, mutta Romy Scheiner on liikkunut minunkin mielessäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sissit olivat tosi ihania. Olisi kiva katsoa niitä taas pitkästä aikaa.

      Poista
  5. Aakkosten jälkipuoliskolla saattaa tosiaan tulla ongelmaksi, että sopivia suosikkeja on tullut käytetyksi toisen nimen perustella aikaisemmin. Minulla on R vielä edessä, ja olen säästellyt siihen suosikkia. Rannelaa en ole vielä lukenut, Romy schneider on toki nimenä ja kasvoiltaan tuttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensimmäinen kysymys muodostui yllättävän hankalaksi, sillä olin aika huolettomasti heitellyt r-nimiä aiempiin kirjaimiin. Olen tehnyt haastetta aika lailla kirjain kerrallaan, vain muutama nimi on jemmassa esim. Z:taa varten. Pitänee olla jatkossa vähän tarkempana ☺.

      Poista

Lähetä kommentti

Blogini lukija, kiitokset kommentistasi.